Rahmat Ujian..Welcome To My Life

Posted by NIZA.Ati on Saturday, October 11, 2008 [ ]

Assalamu'alaikum wbt..
Sobahaal khoyr... Selamat Pagi... Good morning... Jam di laptop ku menunjukkan 6.46pagi...dan alhamdulillah diriku masih diberi peluang untuk bernafas dan berkelana dan alhamdulillah diriku telah pun menunaikan solat subuh... Buku didepan ku buka tuk STUDY (revision) tuk test after class IPK (ganti) abes kul12 ni...wa..3jam40minit aku kene spend time kat fac arini....

Erm...semalam...dan pagi ni...telinga ku masih keep on repeating tuk mendengar lagu "Rahmat Ujian"... U all penah dengar lagu ni? Ni liriknya...

Dalam derita ada bahagia
Dalam gembira mungkin terselit duka
Tak siapa tahu
Tak siapa pinta ujian bertamu

Bibir mudah mengucap sabar
Tapi hatilah yang remuk menderita
Insan memandang
Mempunyai berbagai tafsiran

Segala takdir
Terimalah dengan hati yang terbuka
Walau terseksa ada hikmahnya

Harus ada rasa bersyukur
Di setiap kali ujian menjelma
Itu jelasnya membuktikan
Allah mengasihimu setiap masa
Diuji tahap keimanan
Sedangkan ramai terbiar dilalaikan
Hanya yang terpilih sahaja
Antara berjuta mendapat rahmatNya
Allah rindu mendengarkan
Rintihanmu berpanjangan
Bersyukurlah dan tabahlah menghadapi

Segala ujian diberi
Maka bersyukurlah selalu

Dalam lirik diatas aku rase mcm nak HIGHLIGHT sume jek tapi xyah la... Erm...dah hidup ni pelbagai ujian akan kita hadapi...samada nak atau xnak..kita tetap kene hadapi... Tapi sejauh mana kita memikirkan HIKMAHnya ujian tersebut? Erm..mungkin ketika kita hadapi...kita sebenarnye TERPAKSA hadapi... Tapi setelah kita FIKIRkan...kita mula realise yang ade HIKMAH yang tersembunyi... Tapi seramai mana yang akan berfikir begitu? Telah dinyatakan dalam surah al-baqarah ayat 286:

Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya

Pernahkah pula kamu rase seperti dibawah ini?

Do you ever feel like breaking down?
Do you ever feel out of place?
Like somehow you just don't belong
And no one understands you
Do you ever wanna runaway?
Do you lock yourself in your room?
With the radio on turned up so loud
That no one hears you screaming
No you don't know what it's like
When nothing feels all right
You don't know what it's like
To be like me
To be hurt
To feel lost
To be left out in the dark
To be kicked when you're down
To feel like you've been pushed around
To be on the edge of breaking down
And no one's there to save you
No you don't know what it's like
Welcome to my life
Do you wanna be somebody else?
Are you sick of feeling so left out?
Are you desperate to find something more?
Before your life is over
Are you stuck inside a world you hate?
Are you sick of everyone around?
With their big fake smiles and stupid lies
While deep inside you're bleeding


Ya Allah...ketika kita menghadapi ujian..betapa perit...betapa sukar....betapa pedih hati kita... Namun dengan iman di dada...teruskanlah berSABAR...memang ternyata mudah untuk kita mengucapkan sabar....menangung derita dan keperitan yang orang lain tidak nampak... berZIKIRlah...berISTIQFARlah...insyaAllah...kelak akan tiba keBAHAGIAan... insyaAllah...
-Ingatan bersama...sekian-

categories: | edit post

0 comments

FOCUS ON ME

FOCUS ON ME
Allahumma habbib ‘abdaka haza ila ‘ibadikal mukminin wahabbib ilal mukminin
“Ya Allah,jadikanlah hambaMU ini dicintai pada hati orang yang beriman,dan jadikanlah mereka menyintai orang yang beriman”

TOPBLOG

Carta Top Blog Muslimah -- Hanan.com.my

Recent Comments

Recent Comments Widget

Followers

Network Blog

Twitter Followers

Kata-Kata Ulama'

Kata Fathi Yakan dalam membincangkan tentang perjalanan dakwah dan jihad:Jalan ini adalah jalan yang takkan sanggup dilalui oleh mereka yang takutkan kesempitan rezeki & masa depan. Jalan yang takkan sanggup dilalui oleh mereka yang mementingkan hawa nafsu. Tidak sanggup dilalui oleh mereka yang semput dada dan tiada kekuatan. Sesungguhnya jalan ini takkan sanggup dilalui dengan tabah & tetap pendirian, kecuali oleh orang mukmin yang sentiasa bergantung pada Allah. Tak mampu dilalui dengan tabah, kecuali oleh jiwa yang sentiasa menggantungkan & mengharapkan sesuatu kepada Allah

NIZA's Schedule

HARI BERLALU

Bulan / Moon

Popular Posts

Step in here

Zikir Terapi Diri