Tips Menjaga Laptop

Posted by NIZA.Ati on Saturday, December 6, 2008 [ ]

Assalamu'alaykum wbt,
Anda kenal barang2 disebelah ni? Ha...ni la brg2 yg saya gunakan tuk menjaga laptop saya. LCD Screen Cleaning Kit, Notepad Cooler & CDs Case tuk menyimpan software2 and driver (bukan driver kete ea...) yang penting. Slain tu saya pakai vacum tuk membersihkan habuk pada keyboard...lau yg kecik xlut, saya pakai vacum carpet...hehe...
Saya pastinya antara anda ramai yang menggunakan laptop. Laptop adalah sesuatu yang amat penting sekarang terutama orang2 dalam industri IT mcm saya. Jadi, sudah pastinya laptop saya adalah ASET penting dalam hidup saya, tambahan pula bila dibeli dengan duit sendiri lagi la kene hargai ye tak? Sejauh mana anda menghargai laptop anda? Laptop saya adalah BUAH HATI saya... Apa yang anda akan buat pada BUAH HATI anda? Ha...semestinye kite nak jage dengan baikkan? Hari ini saya ingin memberikan sedikit tips bagaimana hendak menjaga laptop..

Antara penyebab laptop rosak adalah..

1. Penggunaan laptop yang lama..
2. Tidak menjaga laptop dengan baik dari segi luaran atau dalaman.
3. Tidak membuat servis..
4. Tidak melindungi laptop anda dari serangan virus..

Antara langkah-langkah untuk menjaga laptop anda..

1. Jika anda kerap menggunakan laptop dalam jangka masa yang panjang, saya galakkan anda membeli notepad cooler..
2. Penggunaan komputer yang lama juga akan menyebabkan hard disk dan processor menjadi panas dan akan menyebabkan kerosakkan.
3. Beli anti-virus yang boleh menangani virus daripada menular ke dalam laptop anda. Ada jenis virus yang dapat memusnahkan hard disk jika ia merebak ke laptop anda.
4. Seeloknya-eloknya buatlah pemeriksaan pada laptop anda setiap bulan bagi mengenalpasti prestasi laptop anda..
5. Charge bateri ketika anda sedang tidak menggunakan laptop
6. Cabut bateri ketika sedang memekai AC adaptor

Masalah kerosakkan yang kerap berlaku kepada laptop..

1. Screen tidak menyala..
2. Hard-disk tidak berfungsi.
3. Motherboard cepat rosak.
4. Pengunaan jangka hayat bateri yang pendek..(laptop ana dah jd mcm ni sbb slh pakai dulu)


p/s: Cooler juga boleh digunakan ketika anda kepanasan kerana tiada elektrik, mudah saja, hanya dengan mencucuk pada laptop yang sedang on dan halakan pada muka anda...haha...ni keje saya lau xde lektrik kat kolej...hehe... Papepun, Hargailah barang2 kita....selamat beramal... :-D

FOCUS ON ME

FOCUS ON ME
Allahumma habbib ‘abdaka haza ila ‘ibadikal mukminin wahabbib ilal mukminin
“Ya Allah,jadikanlah hambaMU ini dicintai pada hati orang yang beriman,dan jadikanlah mereka menyintai orang yang beriman”

TOPBLOG

Carta Top Blog Muslimah -- Hanan.com.my

Recent Comments

Recent Comments Widget

Followers

Network Blog

Twitter Followers

Kata-Kata Ulama'

Kata Fathi Yakan dalam membincangkan tentang perjalanan dakwah dan jihad:Jalan ini adalah jalan yang takkan sanggup dilalui oleh mereka yang takutkan kesempitan rezeki & masa depan. Jalan yang takkan sanggup dilalui oleh mereka yang mementingkan hawa nafsu. Tidak sanggup dilalui oleh mereka yang semput dada dan tiada kekuatan. Sesungguhnya jalan ini takkan sanggup dilalui dengan tabah & tetap pendirian, kecuali oleh orang mukmin yang sentiasa bergantung pada Allah. Tak mampu dilalui dengan tabah, kecuali oleh jiwa yang sentiasa menggantungkan & mengharapkan sesuatu kepada Allah

NIZA's Schedule

HARI BERLALU

Bulan / Moon

Popular Posts

Step in here

Zikir Terapi Diri