Berlemah-lembut, Bersabar & Bertawakkal-lah

Posted by NIZA.Ati on Tuesday, February 10, 2009 [ ]

Assalamu'alaykum wbt,



Maka disebabkan rahmat dari Allah-lah kamu berlaku lemah lembut terhadap mereka. Sekiranya kamu bersikap keras lagi berhati kasar, tentulah mereka menjauhkan diri dari sekelilingmu. Karena itu ma'afkanlah mereka, mohonkanlah ampun bagi mereka, dan bermusyawaratlah dengan mereka dalam urusan itu. Kemudian apabila kamu telah membulatkan tekad, maka bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakkal kepada-Nya.(Ali 'Imran:159)


Maksudnya: urusan peperangan dan hal-hal duniawiyah lainnya, seperti urusan politik, ekonomi, kemasyarakatan dan lain-lainnya.

Apabila membaca ayat diatas... Niza kembali berfikir... "Ya...inilah yang sebaiknya...dan Niza rase tak menyesal atas tindakan yang Niza lakukan. Tentang perkara apa? Biarlah Niza je yang tahu. Bertawakallah setelah kita berusaha. Terlalu susah sebenarnya untuk kita berlembut dengan orang yang telah menyakiti kita, tapi seperti yang telah dinyatakan dalam ayat di atas...hendaklah kita berlemah-lembut. BERMASYUARAH a.k.a BERBINCANG itu perlu... Ya! Itulah sebaiknya. Telah pun membulatkan tekad dihati...maka bertawakallah... Kesabaran itu memang pahit... Tapi InsyaAllah manis buahnya... Berpeganglah pada janji Allah. Buat renungan:

"Bila Allah cepat kabulkan doamu maka DIA sayangimu. Bila DIA lambat kabulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu. Bila DIA tidak kabulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang lebih baik untukmu. Oleh itu, bersangka baiklah pada Allah dalam apa jua keadaan kerana KASIH SAYANG ALLAH ITU MENDAHULUI KEMURKAANNYA".

Jika Allah menolong kamu, maka tak adalah orang yang dapat mengalahkan kamu; jika Allah membiarkan kamu (tidak memberi pertolongan), maka siapakah gerangan yang dapat menolong kamu (selain) dari Allah sesudah itu? Karena itu hendaklah kepada Allah saja orang-orang mukmin bertawakkal.(Ali 'Imran:160)


Sesungguhnya tiada siapa lagi yang dapat untuk kita meminta pertolongan selain Allah. Bagaimanapula method yang perlu kita laksanakan tuk meminta pertolongan Allah? Iaitu dengan jalan SABAR & MENGERJAKAN SOLAT. Itulah yang utama...berdoalah dan mohonlah kepada Allah... Sesungguhnya DIA la yang MAHA MENGASIH lagi MAHA PEMURAH.
Wassalam

P/S: Dalam berkelana di bumi Allah... Mencari rezeki di sini... Baca dan selamilah Al-Quran...

0 comments

FOCUS ON ME

FOCUS ON ME
Allahumma habbib ‘abdaka haza ila ‘ibadikal mukminin wahabbib ilal mukminin
“Ya Allah,jadikanlah hambaMU ini dicintai pada hati orang yang beriman,dan jadikanlah mereka menyintai orang yang beriman”

TOPBLOG

Carta Top Blog Muslimah -- Hanan.com.my

Recent Comments

Recent Comments Widget

Followers

Network Blog

Twitter Followers

Kata-Kata Ulama'

Kata Fathi Yakan dalam membincangkan tentang perjalanan dakwah dan jihad:Jalan ini adalah jalan yang takkan sanggup dilalui oleh mereka yang takutkan kesempitan rezeki & masa depan. Jalan yang takkan sanggup dilalui oleh mereka yang mementingkan hawa nafsu. Tidak sanggup dilalui oleh mereka yang semput dada dan tiada kekuatan. Sesungguhnya jalan ini takkan sanggup dilalui dengan tabah & tetap pendirian, kecuali oleh orang mukmin yang sentiasa bergantung pada Allah. Tak mampu dilalui dengan tabah, kecuali oleh jiwa yang sentiasa menggantungkan & mengharapkan sesuatu kepada Allah

NIZA's Schedule

HARI BERLALU

Bulan / Moon

Popular Posts

Step in here

Zikir Terapi Diri