Monolog Diriku: Aku Masih Mampu Tersenyum Walau Hati Terluka

Posted by NIZA.Ati on Monday, June 15, 2009 [ ]

Assalamu'alaykum wbt,
lately ni, Niza sedey sangat... Tapi takpe... kebenaran hati itu ada pada Niza. InsyaAllah... Ape2pun... Alhamdulillah... Niza bersyukur sgt sebab Allah telah mengurniakan Niza hati yang tabah tuk tempuhi semua ini...

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

“Sangat mengagumkan kepada seorang mukmin, sebab segala keadaannya untuk ia sangat baik, dan tidak mungkin terjadi demikian kecuali bagi seorang mukmin: jika mendapat nikmat ia bersyukur, maka syukur itu sangat baik baginya dan bila menderita kesusahan ia bersabar, maka sabar itu lebih baik baginya.” (Hadis riwayat Muslim)


Bagaimana perasaan anda jika kebaikan disalah-ertikan? Hampa bukan... Sedey sgt... Tapi... Niza diam... Biarlah... Suatu hari Allah akan tunjuk. Moga dibukakan hati dan mindanya...

Niza terfikir, adakah kite mahu melihat org yang kite sayang itu mengalami kegagalan? Mengalami kerugian? Mengalami kejatuhan? Tidak bukan?!! Sesiapa pun xnak melihat perkara itu terjadi kepada org2 yang kita sayang. Begitu juga dengan Niza. Dan atas apa yang berlaku sepanjang per"kawan"an, per"sahabat"an dan per"teman"an sangatlah tidak logik Niza dinilai sebegitu rupa. First time in my life.

FIRMAN Allah SWT yang bermaksud:

Katakanlah (Wahai Muhammad): “Jika kamu sembunyikan apa yang ada dalam dada kamu atau kamu melahirkannya, nescaya Allah mengetahuinya; dan ia mengetahui segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Dan Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. (Ali-Imran: 29)

Pilu... Sejak awal tahun, Niza dah sedar, tahun ni adalah tahun yang mencabar hati dan perasaan Niza... Seseorang yang penting dalam hidup kita, sebagai kawan sahabat dan teman itulah juga yang akan menduka-citakan kita. Hampa... Itulah yang mampu Niza kata. Adakah kerana sikap Niza yang tidak suka berbidas, tidak suke mengungkit menjadikan diri ini diambil kesempatan?

Serulah (manusia) kepada jalan Tuhan-mu dengan hikmah[845] dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk (16:125)
Ya Allah... Aku tidak mampu mengubah hatiNya kepada Mu, Aku tidak mampu membuka fikirannya terhadap kuasaMu... Aku kembalikan dia kepadaMu Ya Allah... Dan dari kejauhan ini, aku hanya mampu berdoa padaMu. Sesungguhnya, Niza mengasihi setiap daripada kalian.

Berkata Imam Shafie:
"Aku mengasihi semua sahabatku dengan seluruh jiwa ragaku, sama seperti aku mencintai sanak saudaraku. Seorang sahabat yang baik adalah manusia yang menjaga nama baikku ketika aku hidup atau selepas aku mati."


WaAllahualam. Wassalam

categories: , | edit post

0 comments

FOCUS ON ME

FOCUS ON ME
Allahumma habbib ‘abdaka haza ila ‘ibadikal mukminin wahabbib ilal mukminin
“Ya Allah,jadikanlah hambaMU ini dicintai pada hati orang yang beriman,dan jadikanlah mereka menyintai orang yang beriman”

TOPBLOG

Carta Top Blog Muslimah -- Hanan.com.my

Recent Comments

Recent Comments Widget

Followers

Network Blog

Twitter Followers

Kata-Kata Ulama'

Kata Fathi Yakan dalam membincangkan tentang perjalanan dakwah dan jihad:Jalan ini adalah jalan yang takkan sanggup dilalui oleh mereka yang takutkan kesempitan rezeki & masa depan. Jalan yang takkan sanggup dilalui oleh mereka yang mementingkan hawa nafsu. Tidak sanggup dilalui oleh mereka yang semput dada dan tiada kekuatan. Sesungguhnya jalan ini takkan sanggup dilalui dengan tabah & tetap pendirian, kecuali oleh orang mukmin yang sentiasa bergantung pada Allah. Tak mampu dilalui dengan tabah, kecuali oleh jiwa yang sentiasa menggantungkan & mengharapkan sesuatu kepada Allah

NIZA's Schedule

HARI BERLALU

Bulan / Moon

Popular Posts

Step in here

Zikir Terapi Diri