Berubah dan Berhijrah La Wahai Manusia (Hijrah of the Heart)

Posted by NIZA.Ati on Saturday, August 29, 2009 [ ]

Assalamu'alaykum wbt,
What do you think about yourself when people around you are talking about you?Complaining about you? What will you do? Are you need to change? Perlu ke berubah? Hijrah dari buruk ke baik. Yes, you need. Melainkan kamu berada di jalan yang betul, di jalan yang lurus yakni yang benar.

Hijrah, lets talk about it. What is hijrah? Ade yang mentafsirkan hijrah adalah berpindah. Yups...you're right. berpindah tempat, berpindah atau berubah dari buruk ke baik. Berubah dari ibadah yang sikit ke ibadah yang banyak etc.

"Dan orang-orang yang berhijrah pada jalan Allah, kemudian mereka terbunuh atau mati, sudah tentu Allah akan mengurniakan kepada mereka limpah kurnia yang baik. Dan (ingatlah) sesungguhnya Allah adalah sebaik-baik pemberi limpah kurnia." : SUrah Al-Haj: 58
Heh, kenapa tetiba la Niza cakap pasal ni??? Ntah la, sometimes susah nak cakap atau tak boleh nak cakap apa sebenarnye yang tesirat di hati.

Ape2pun, ingin Niza tekanan disini:
"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum (bangsa) melainkan kaum itu sendiri mengubah nasibnya” Surah Ar-Ra’d: 11

Begitu juga dengan diri kita, jika kita sendiri yang tiada initiative tuk berubah seperti yang sering mulut kita ungkapkan/ucapkan, sampai bile pun kite tak berubah. Takkan nak tunggu hari ajal datang baru nak berubah, dah la kite pun xtau bile ajal tu datang menjemput kita. Takkan nak tunggu kiamat, ada ke masa kite nak berubah? Kenapa nak tunggu dah tua?

Berpeluang ke kite ke usia emas? Kenapa nak tunggu dah kawin supaya isteri yang membimbing sedangkan kita tahu ke kita sempat nak kawin ke tak? Sampai bile harus kite menunggu?

Susah sangat ke? Susah sangat ke nak jaga solat? Susah sangat ke tuk menjadi kawan yang tidak tikam belakang? Susah sangat ke nak menjadi lebih human sensitivity?

Pernah tak orang tegur perbuatan kita? Mungkin seorang kawan, mungkin family kita, mungkin juga teman kita. Kenapa mereka menegur? Sebab mereka nampak sesuatu yang salah pada diri kita, sebab mereka mahu kita berubah jadi baik atau lebih baik dari sekarang. Dan paling penting, sebab mereka sayang kita. Percayalah cakap Niza.

Ape ruginya kita berubah? Tak ada yang rugi kalau perubahan tu kepada yang lebih baik. Mungkin setelah berubah, Allah lebih sayangkan kita, Allah lebih banyak membantu kita, Allah lebih banyak memberi rezeki kepada kita, Allah menyembuhkan sakit yang selama ni kita alami, Allah memberi ruang dan jalan serta Hidayah kepada kita (jika kita terus mencari hidayah itu), Allah memperbaiki hubungan kita dengan rakan2, Allah memperbaiki hubungan kita dengan hamba sejagat, Allah memberi kita kawan yang ramai...dan segala-galanya...

Niza bukan manusia yang sempurna, tapi hidup kita adalah saling memperingati supaya kita juga ingat.

"Demi Masa! sesungguhnya manusia berada dalam kerugian kecuali yang beriman & yang beramal soleh dan sentiasa nasihat menasihati dengan kebenaran dan berwasiat dengan kesabaran" : Surah Al 'Asr
Terakhir sekali, tidak redha usaha kamu dalam pembelajaran, pekerjaan jika kamu tidak sujud mengucap syukur pada Allah. Meskipun kamulah student terbaik, pekerja cemerlang dan sebagainya.

Sama2 kita renungkan...
WaAllahualam...

0 comments

FOCUS ON ME

FOCUS ON ME
Allahumma habbib ‘abdaka haza ila ‘ibadikal mukminin wahabbib ilal mukminin
“Ya Allah,jadikanlah hambaMU ini dicintai pada hati orang yang beriman,dan jadikanlah mereka menyintai orang yang beriman”

TOPBLOG

Carta Top Blog Muslimah -- Hanan.com.my

Recent Comments

Recent Comments Widget

Followers

Network Blog

Twitter Followers

Kata-Kata Ulama'

Kata Fathi Yakan dalam membincangkan tentang perjalanan dakwah dan jihad:Jalan ini adalah jalan yang takkan sanggup dilalui oleh mereka yang takutkan kesempitan rezeki & masa depan. Jalan yang takkan sanggup dilalui oleh mereka yang mementingkan hawa nafsu. Tidak sanggup dilalui oleh mereka yang semput dada dan tiada kekuatan. Sesungguhnya jalan ini takkan sanggup dilalui dengan tabah & tetap pendirian, kecuali oleh orang mukmin yang sentiasa bergantung pada Allah. Tak mampu dilalui dengan tabah, kecuali oleh jiwa yang sentiasa menggantungkan & mengharapkan sesuatu kepada Allah

NIZA's Schedule

HARI BERLALU

Bulan / Moon

Popular Posts

Step in here

Zikir Terapi Diri