Wahai Kaum Adam

Posted by NIZA.Ati on Tuesday, May 25, 2010 [ ]

Assalamu'alaykum wbt,
Hurm... hari ni dari pagi sampai tengahari dok chatting dengan kawan mendengar luahan hati dia sambil aku dok bz mengedit sane sini hal website company sambil tu gak hantar email kepada VC UiTM Dato' Sahol pasal minta kebenaran menggunakan nama UiTM tuk persatuan.

Aku pun dengar la cite kawan aku yang sorang ni. Kawan yang pangkat kakak ni. Tak jauh beza pun dengan masalah orang lain yang aku pernah dengar.



Wahai kaum adam (bukan semua)
Apa yang engkau nak dari seorang perempuan, yang boleh dikatakan lebih baik daripada perempuan lain yang kau penah jumpe. Yang sanggup bersabar dengan kerenah kau. Yang sanggup mendengar setiap luahan hati kau. Yang sentiasa ada bila kau memerlukan dia. Yang sentiasa membantu kau saat kau susah.

Wahai kaum adam (bukan semua)
Kaum hawa tak minta lebih pun sekadar berlembutlah dengan kaum hawa. Bercakap dengan perkataan yang baik dengan nada yang baik seperti mana kami lakukan. Kami tak minta pujian tinggi melangit, kami tak minta harta berjuta. Tapi kami cuma mahukan keserderhanaan.

"Orang mukmin yang paling sempurna imannya adalah yang paling baik akhlaknya dan sebaik-baik kamu ialah yang paling baik kepada isterinya" (HR Tirmidzi)"


Wahai kaum adam (bukan semua)
Kenapa susah sangat nak jadi matang? Kenapa susah sangat nak berbaik sangka. Kenapa susah sangat nak buang dendam? Apakah kamu fikir kamu tu hidup selamanya, kamu tu sempurna. Kenapa mengharapkan kesempurnaan jika tahu dirimu tak sempurna. Kenapa susah sangat nak bersyukur. Baik yang berpengetahuan agama mahupun tidak sama je saling tak tumpah.

Bosan... kami bosan... semoga kita mampu tuk perbetulkan diri kita...

WaAllahualam

categories: | edit post

2 comments

  1. Batik Biru Says:
  2. (bukan semua) <-- ayat ni macam ayat nak escape jer....hehehe...tapi hakikatnya...Allah sahaja yang tahu.

     
  3. nizaati Says:
  4. escape? maksudnye? xpaham... hurm...tp mmg bukan semua pun lelaki mcm tu... setakat ni baru 3 orang kat yang saya tahu mereka begitu..hak3... ^^

     

FOCUS ON ME

FOCUS ON ME
Allahumma habbib ‘abdaka haza ila ‘ibadikal mukminin wahabbib ilal mukminin
“Ya Allah,jadikanlah hambaMU ini dicintai pada hati orang yang beriman,dan jadikanlah mereka menyintai orang yang beriman”

TOPBLOG

Carta Top Blog Muslimah -- Hanan.com.my

Recent Comments

Recent Comments Widget

Followers

Network Blog

Twitter Followers

Kata-Kata Ulama'

Kata Fathi Yakan dalam membincangkan tentang perjalanan dakwah dan jihad:Jalan ini adalah jalan yang takkan sanggup dilalui oleh mereka yang takutkan kesempitan rezeki & masa depan. Jalan yang takkan sanggup dilalui oleh mereka yang mementingkan hawa nafsu. Tidak sanggup dilalui oleh mereka yang semput dada dan tiada kekuatan. Sesungguhnya jalan ini takkan sanggup dilalui dengan tabah & tetap pendirian, kecuali oleh orang mukmin yang sentiasa bergantung pada Allah. Tak mampu dilalui dengan tabah, kecuali oleh jiwa yang sentiasa menggantungkan & mengharapkan sesuatu kepada Allah

NIZA's Schedule

HARI BERLALU

Bulan / Moon

Popular Posts

Step in here

Zikir Terapi Diri