Rasa Kehidupan

Posted by NIZA.Ati on Monday, March 7, 2011 [ ]

Winamp: U'r My Heaven By SS501
Status FB: Kasih-sayang yang berlandaskan keimanan akan melahirkan $$ tetapi dengan $$ tidak akan melahirkan kasih-sayang yang asli. Jika persahabatan, perhatian & kasih sayang itu mahu dinilai dgn $$ maka tidak akan lahirlah/kekallah sesebuah pertalian perhubungan itu~ Saya kecewa dengan sikap sesetengah manusia~


Assalamu'alaykum wbt,
Agaknya... bagaimana rasa kehidupan ini? Masam? Pahit? Manis? Tawar? Masin? Sebenarnya semuanya ada dalam sebuah kehidupan... tapi lazimnya, orang mahukan yang manis...

Bagaimana pula pilihan diri Niza?


Jika diberi air sirap yang MANIS & air coffee yang PAHIT... agak2 Niza akan pilih mane?


Atau jika diberi Hazelnut Chocolate yang MANIS dan Black Chocolate yang PAHIT... yang mane pilihan Niza?


Dalam hidup ni, kita yang perlu memilih... sebab ini adalah hidup kita... tapi jika kita hidup tuk diri sendiri maka seringkali pilihan kita itu salah... Buatlah keputusan tuk kebaikan semua pihak...

Niza memilih PAHIT lebih berbanding manis dalam kedua2 pilihan di atas... Yups... Niza memang sangat suke coffee... dan Niza memang suke Black Choc walaupun Niza suke juga Hazelnut, tapi ada sebab kenapa Niza memilih yang PAHIT.

PAHIT... meskipun pahit... tapi yang pahit itulah cabaran dan ujian... sebelum kebahagiaan menyapa... pahit tidak mendatangkan sakit kepada kita... tapi membuat kita lebih tabah... ubat itu pahit kan... :) tapi ubat itulah membantu membunuh penyakit kita... seperti Black Choc... meskipun pahit tapi kandungannya mampu meimbangkan darah tinggi seseorang berbanding choc biasa. (Niza penah buat research tentang Black Choc time blaja dulu tuk subject presentation skill).

PAHIT... bila kita menjadikan ujian itu positif, kita akan melalui dengan tabah... kita akan sentiasa beringat pada Allah... maka... insyaAllah kita tidak akan lari dari landasanNya. Dimana, pengakhirannya dalah sebuah kebahagiaan. insyaAllah...

MANIS... kenapa manis bukan pilihan Niza? Kita tengok sesuatu yang simple disini... orang yang sentiasa makan dan minum bende manis akhirnya akan terkena kencing manis... Meskipun sedap di mulut tapi tidak elok untuk kesihatan. Kata2 manis dari seseorang juga sebenarnya dalah pisau yang tersembunyi, harapan yang palsu dimana penghujungnya pisau itu akan membunuh dan harapan itu akan berderai. Bila yang manis kite terima, maka kita tak akan berhati2 dengan hidup ini.

Kita diberi pilihan dalam kehidupan... HATI memainkan peranan tuk membuat pilihan...
Firman Allah dalam surah Al-Kahfi ayat 29- " ... maka sesiapa yang mahu beriman, hendaklah ia beriman; dan sesiapa yang mahu kufur ingkar, biarlah dia mengingkarinya.."

...dan AKAL memainkan peranan tuk berfikir akan baik buruk sesuatu perkara. Memikirkan kesan dan akibat dan memikirkan bagaimana mahu Allah redha kepadanya.
Firman Allah dalam surah Al-Isra' ayat 36 -"Dan janganlah engkau mengikut sesuatu yang kamu tidak tahu. Sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu akan ditanya tentang apa yang dilakukannya"

Lazimnya, kita sering kali mengetepikan apa yang telah Allah tunjukkan pada kita demi memuaskan nafsu yang ada pada diri kita. Lazimnya kita tidak memperdulikan apa yang Rasulullah ajarkan pada kita demi memenuhi kehendak hati yang tidak disertakan dengan akal kita.

Melalui detik2 yang manis tanpa memikirkan dihujungnya dalah sebuah kekecewaan. Adalah lebih baik hidup dalam kepahitan supaya kita sentiasa beringat pada sesebuah kemungkinan.

Istiqarah-lah... bertanyalah pada Allah... meskipun apa yang bakal Allah tunjuk pada kita dalah kepahitan pada kita, tapi sebenarnya ada yang terindah menanti episod kehidupan kita... :)

Usahlah kita menjadi orang yang mementingkan diri sendiri; membuat keputusan demi memenuhi kehendak hati kita. Sedangkan telah Allah berikan kita sebuah pengharapan yang pasti, usah kita membiarkannya dan mengharap pada yang tidak pasti. Sesuatu yang manis pada kita kadang2 bukan adalah kemanisan sebenar, tetapi milik kemanisan pada orang lain yang kita curi tanpa sengaja. Jadi, jika sudah Allah tunjukkan kemanisan sebenar kita, meskipun pahit yang kita rasa tapi itulah kemanisan dari Allah untuk kite demi kehidupan yang lebih baik.

WaAllahualam,
Wassalam

0 comments

FOCUS ON ME

FOCUS ON ME
Allahumma habbib ‘abdaka haza ila ‘ibadikal mukminin wahabbib ilal mukminin
“Ya Allah,jadikanlah hambaMU ini dicintai pada hati orang yang beriman,dan jadikanlah mereka menyintai orang yang beriman”

TOPBLOG

Carta Top Blog Muslimah -- Hanan.com.my

Recent Comments

Recent Comments Widget

Followers

Network Blog

Twitter Followers

Kata-Kata Ulama'

Kata Fathi Yakan dalam membincangkan tentang perjalanan dakwah dan jihad:Jalan ini adalah jalan yang takkan sanggup dilalui oleh mereka yang takutkan kesempitan rezeki & masa depan. Jalan yang takkan sanggup dilalui oleh mereka yang mementingkan hawa nafsu. Tidak sanggup dilalui oleh mereka yang semput dada dan tiada kekuatan. Sesungguhnya jalan ini takkan sanggup dilalui dengan tabah & tetap pendirian, kecuali oleh orang mukmin yang sentiasa bergantung pada Allah. Tak mampu dilalui dengan tabah, kecuali oleh jiwa yang sentiasa menggantungkan & mengharapkan sesuatu kepada Allah

NIZA's Schedule

HARI BERLALU

Bulan / Moon

Popular Posts

Step in here

Zikir Terapi Diri