Langkah Tercipta

Posted by NIZA.Ati on Thursday, October 18, 2012 [ ]

Winamp: Haji Menuju Allah by Raihan

Assalamu'alaykum wbt,

setahun lebih, sekian lama Niza tidak pasti dengan kata hati. Datang dan pergi namun rasa itu masih terus disitu, dilubuk hati ini. Diam, membisu, menidakkan. Tapi hakikat kebenaran tak siapa tahu, melainkan Dia.

PadaNya ku bersujud, meminta petunjuk. PadaNya ku berserah, agar hilang resah. Harus apa dan bagaimana tuk Niza melangkah?

Lantas, ku mulakan langkah ini dengan kalimahNya "bismillahirrahmanirrahim" dengan penuh pengharapan m0ga langkah ini dalam aturanNya, mendapat redhaNya. Sungguh Niza takut, jika langkah ini dimurkaiNya.

Dalam temp0h diri ini melangkah, ada hati yang berbicara meski tanpa sepatah kata, meski tanpa pandangan mata, tetapi hati-hati ini berkata-kata lalu bertanya pada diri.
"Ape salah Niza hingga dilakukan begini?"
"Ape silap Niza hingga ditengelami sepi?"

Bukan padaNya, tetapi padanya. Hakikatnya Niza tahu tiada jawapan yang pasti. Terus-menerus sunyi, sepi. Ketika itu, terasa haruskah ku menghentikan langkah ini? Allahuakbar, ku hanya mengharap redhaMu. Jika ini dugaan, ku kan terima.


Tapi, Niza yakin pada sesuatu yang dinamakan istiqarah. "Tidak akan kecewa orang yang bermuzakarah dan beristiqarah"

"Ya Allah, aku memohon petunjuk daripadaMu dengan ilmuMu dan aku memohon ketentuan daripadaMu dengan kekuasaanMu dan aku memohon daripadaMu akan limpah kurniaanMu yang besar. Sesungguhnya Engkau Maha Berkuasa sedangkan aku tidak berkuasa dan Engkau Maha Mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui dan Engkaulah Yang Maha Mengetahu segala perkara yang ghaib. Ya Allah, seandainya Engkau mengetahui bahawasanya urusan ini (sebutkan..) adalah baik bagiku pada agamaku, kehidupanku dan kesudahan urusanku sama ada cepat atau lambat, takdirkanlah ia bagiku dan permudahkanlah serta berkatlah bagiku padanya da seandainya Engkau mengetahui bahawa urusan ini (sebutkan..) mendatangkan keburukan bagiku pada agamaku, kehidupanku dan kesudahan urusanku sama ada cepat atau lambat, maka jauhkanlah aku daripadanya dan takdirkanlah kebaikan untukku dalam sebarang keadaan sekalipun kemudian redhailah aku dengannya".

Niza juga yakin pada sesuatu yang dinamakan dengan ber"sedekah" dan menarik "rezeki". (rezeki terdiri daripada macam2 :- nafas, kekayaan, jodoh etc)


" Pada tiap-tiap pagi lazimkanlah atas tiap-tiap ruas anggota seseorang kamu bersedekah; tiap-tiap tahlil satu sedekah, tiap-tiap takbir satu sedekah, menyuruh berbuat baik satu sedekah, dan cukuplah ( sebagai ganti ) yang demikian itu dengan mengerjakan dua rakaat sembahyang Dhuha ." 
( Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim )

Adapun kelebihan sembahyang Dhuha itu sepertimana di dalam kitab "An-Nurain" sabda Rasullullah SAW yang maksudnya : "Dua rakaat Dhuha menarik rezeki dan menolak kepapaan."
Dalam satu riwayat yang lain Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya 

"Barangsiapa yang menjaga sembahyang Dhuhanya nescaya diampuni Allah baginya aku segala dosanya walaupun seperti buih di lautan."
(Riwayat Ibnu Majah dan At-Tirmidzi)

" Ya Allah, bahawasanya waktu Dhuha itu waktu Dhuha-Mu, kecantikan itu ialah kecantikan-Mu, keindahan itu keindahan-Mu, kekuatan itu kekuatan-Mu, kekuasaan itu kekuasaan-Mu dan perlindungan itu perlindungan-Mu. Ya Allah jika rezekiku masih di atas langit, turunkanlah dan jika ada di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar mudahkanlah, jika ia (dari yang) haram maka sucikanlah, jika masih jauh dekatkanlah, berkat waktu Dhuha, Keagungan, Keindahan, Kekuatan dan Kekuasaan-Mu, limpahkanlah kepada hamba-hamba-Mu yang saleh ."

Berdoalah,merintihlah padaNya.

Allahumma habbib ‘abdaka haza ila ‘ibadikal mukminin wahabbib ilal mukminin.
Maksud: “Ya Allah,jadikanlah hambaMU ini dicintai pada hati orang yang beriman,dan jadikanlah mereka menyintai orang yang beriman”


"Allahumma la sahla illa ma ja'altahu sahla, wa 'anta taj-alul hazna idha shi'ta sahla"
Maksud: "Ya Allah tidak ada kemudahan selain apa yg Engkau jadikan mudah & Engkau dapat menjadikan perkara sulit mjadi mudah jika Engkau kehendaki”

Lalu, berserahlah segalanya kepadaNya. Usah bimbang, Allah kan ada~ :)

M0ga langkah ini dalam redhaNya. InsyaAllah. Amin.

Wassalam

0 comments

FOCUS ON ME

FOCUS ON ME
Allahumma habbib ‘abdaka haza ila ‘ibadikal mukminin wahabbib ilal mukminin
“Ya Allah,jadikanlah hambaMU ini dicintai pada hati orang yang beriman,dan jadikanlah mereka menyintai orang yang beriman”

TOPBLOG

Carta Top Blog Muslimah -- Hanan.com.my

Recent Comments

Recent Comments Widget

Followers

Network Blog

Twitter Followers

Kata-Kata Ulama'

Kata Fathi Yakan dalam membincangkan tentang perjalanan dakwah dan jihad:Jalan ini adalah jalan yang takkan sanggup dilalui oleh mereka yang takutkan kesempitan rezeki & masa depan. Jalan yang takkan sanggup dilalui oleh mereka yang mementingkan hawa nafsu. Tidak sanggup dilalui oleh mereka yang semput dada dan tiada kekuatan. Sesungguhnya jalan ini takkan sanggup dilalui dengan tabah & tetap pendirian, kecuali oleh orang mukmin yang sentiasa bergantung pada Allah. Tak mampu dilalui dengan tabah, kecuali oleh jiwa yang sentiasa menggantungkan & mengharapkan sesuatu kepada Allah

NIZA's Schedule

HARI BERLALU

Bulan / Moon

Popular Posts

Step in here

Zikir Terapi Diri