Menuju Cinta Yang Satu

Posted by NIZA.Ati on Wednesday, November 28, 2012 [ ]

Winamp : Rindu Kedamaian by Devotees

Assalamu'alaykum wbt,
Selawat dan salam ke atas junjungan besar Rasulullah SAW.

AllahuAkbar, hati ini, terlalu rindu pada kota Makkah Mukarramah dan kota Madinah Al-Munawarrah. Dah berbulan rupanya Niza kembali ke Malaysia. Namun hati ini masih lekat di sana. Terbayang-bayangkan kesibukan dalam beribadah di sana, hati terlalu menghapirinya. Walaubagaimanapun, hakikatnya dimana sahaja kita berada seharusnya kita merasakan Dia terlalu menghampiri kita.

Jika punya rezeki dan kesempatan, ingin sekali menjejakkan kaki ke sana lagi bersama suami tersayang (insyaAllah... yang penting kene ade suami dulu :P ). Biarlah kali kedua Niza ke sana dengan mahram Niza yang sebenar-benarnya, bukan lagi mahram tumpang. Teringat kembali ketika membuat "lambaian wida'", setiap bait2 doa yang Niza m0hon padaNya sebelum meninggalkan tanah suci itu untuk ke Madinah. Biarlah menjadi simpanan diingatan dan dihati ini, m0ga kan termakbul. InsyaAllah.

Ketika berwhatsapp bersama sahabat, ada yang memaklumkan tuk bernikah di depan kaabah. Dah macam Abg Ashraf Muslim dan Dayana la pulakkan. :) Apepun Niza doakan m0ga termakbul impiannya itu. Namun, jika bukan di depan Kaabah pun, Niza mendoakan dia mendapat suami yang s0leh. InsyaAllah. Amin.

Teringat bicara seorang sahabat yang lain. "Saya rasa nak minta awak bagitau dia je tentang hati saya" beritahunya. "Istiqarah la dulu, jika kuat dihati awak, saya akan teruskan dengan permintaan awak" ujar Niza padaNya.

Ya Sahabati, bermohon la padaNya apa yang terbaik buat kita. Bangun la diwaktu dinihari, menyerahkan diri padaNya. Kunci kekuatan sepanjang hari ialah bangun di malam hari, mencari diri melalui Illahi. Meleraikan segala kusut dan kecamuk di jiwa, mencari kejernihan di segenap ruang maya, menyedari kita sentiasa di perhatikan oleh Pemerhati yang Satu. Jika kata mu "Aku tidak layak untuknya, tak mungkin berlaku". Ketahuilah, hanya Allah yang bisa jadikan "tak mungkin" kepada "mungkin". Ini yang Niza selalu ingat dan semat dalam hati.

Sepanjang Niza di Makkah tempoh hari, banyak yang Niza fikirkan, dan ada satu perkara yang sangat Niza percaya dan sematkan dalam ingatan dan hati iaitu "Allah adalah sebaik-baik sandaran". Demi Allah, tiada selainNya yang dapat kita jadikan sandaran. Itu yang Niza belajar dari TAWAF.

Jesteru itu sahabati, jangan la berhenti mengharap pada Dia. Bangunlah mencari Dia dihati mu, dihatiku, dihati kita. Allah itu tidak pernah akan mengecewakan kita.

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk." (Surah Al-Baqarah Ayat 45)

BerTAHAJUDlah:
"...Dan dari waktu malam maka bertahajudlah ketika waktu malam sebagai (ibadah) tambahan untuk kamu." (Al-Isra’: 79)

BerTAUBATlah:
"Dan (Hud) berkata, hai kaumku, mohonlah ampun kepada tuhanmu lalu bertaubatlah kepada-Nya, nescaya Dia menurunkan hujan yang sangat deras atasmu dan Dia akan menambahkan kekuatan kepada kekuatanmu dan janganlah kamu berpaling dengan berbuat dosa" (Hud: 52)

BerISTIQARAHlah:
“dan Tuhanmu menciptakan dan memilih apa yang Dia kehendaki, bagi manusia tidak ada pilihan (kecuali ianya adalah daripada pilihan dan ketentuan Allah)..” (al-Qasas : 68)

BerHAJATlah:
Rasulullah SAW bersabda: “Sesiapa yang mempunyai hajat kepada Allah SWT atau kepada seorang manusia, maka hendaklah ia berwuduk dengan sebaik-baiknya kemudian dia bersolat dua raka’at.”    (Riwayat At-Tarmizi)

BerWITIRlah:
Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam biasa solat pada malam hari tiga belas rakaat termasuk witir, dan dua rakaat solat fajar (sunat Qabliyah Subuh). - Hadis riwayat Imam al-Bukhari dalam Shahihnya, Kitab at-Tahajjud, no: 1140. (WaAllhualam)

Mohan la pada Dia. Biarlah harapan adn impian mu bersatu kerana Cinta pada yang SATU. Biarlah "harapan" dan "impian" mu menjadi "keperluan" mu dalam menuju yang SATU.

Berbaik sangkalah dengan Dia, sesungguhnya Dia yang lebih mengetahui apa yang terbaik buat kita meski jawapan pada usaha dan pertanyaa kita bukan seperti yang kita mahukan. Pasti ada hikmah di sebalik sesuatu kejadian.


”Ya Allah, berikanlah cintaMu kepada ku dan jadikanlah aku mencintai orang yang mencintaiMU dan mencintai segala sesuatu yang membawa kepada kecintaanMu.“

“Ya Allah,jadikanlah hambaMU ini dicintai pada hati orang yang beriman,dan jadikanlah mereka menyintai orang yang beriman”

WaAllahualam

Wassalam.


0 comments

FOCUS ON ME

FOCUS ON ME
Allahumma habbib ‘abdaka haza ila ‘ibadikal mukminin wahabbib ilal mukminin
“Ya Allah,jadikanlah hambaMU ini dicintai pada hati orang yang beriman,dan jadikanlah mereka menyintai orang yang beriman”

TOPBLOG

Carta Top Blog Muslimah -- Hanan.com.my

Recent Comments

Recent Comments Widget

Followers

Network Blog

Twitter Followers

Kata-Kata Ulama'

Kata Fathi Yakan dalam membincangkan tentang perjalanan dakwah dan jihad:Jalan ini adalah jalan yang takkan sanggup dilalui oleh mereka yang takutkan kesempitan rezeki & masa depan. Jalan yang takkan sanggup dilalui oleh mereka yang mementingkan hawa nafsu. Tidak sanggup dilalui oleh mereka yang semput dada dan tiada kekuatan. Sesungguhnya jalan ini takkan sanggup dilalui dengan tabah & tetap pendirian, kecuali oleh orang mukmin yang sentiasa bergantung pada Allah. Tak mampu dilalui dengan tabah, kecuali oleh jiwa yang sentiasa menggantungkan & mengharapkan sesuatu kepada Allah

NIZA's Schedule

HARI BERLALU

Bulan / Moon

Popular Posts

Step in here

Zikir Terapi Diri