Permulaan Berubah Menjadi Lebih Baik

Posted by NIZA.Ati on Sunday, August 3, 2014 [ ]

Assalamu'alaykum wbt,

Ada sesetengah kenalan datang kepada saya dan bertanya:
"Saya ingin berubah menjadi lebih baik dan mendekati agama, apa yang harus saya buat?"

Jawapan saya berdasarkan individu tersebut sendiri. Jika dia seorang yang culas bersolat, maka jawapan saya adalah: "Tunaikan solat Fardhu pada waktunya".

Tetapi jika dia menunaikan solat, jawapan saya adalah: "Tunaikan solat Fardhu diawal waktu dan jika ada pilihan, berjemaahlah".

Tidak ketinggalan juga untuk berwuduq dengan sempurna kerana kusyuk itu bermula dengan pengambilan wuduq yang sempurna.

SOLAT itu tiang agama

Sesiapa yang mendirikan solat bererti dia mendirikan agama. Agama adalah al-deen @ cara hidup - merangkumi sistem kekeluargaan, pendidikan, ekonomi, sosial etc.

Ertinya, solat adalah tiang kepada sistem pentadbiran, solat adalah tiang kepada sistem ekonomi, solat adalah tiang kepada sistem kekeluargaan, solat adalah tiang kepada seluruh sistem hidup manusia.

Implikasinya, siapa yang tidak mendirikan solat, maka seluruh sistem hidupnya akan runtuh. Inilah yang kita lihat berlaku pada hari ini.

Benar seperti yang dikatakan oleh Sayidina Umar al-Khattab:
"Ku pandang SOLAT SANGAT PENTING. Sesiapa yang menjaga solat bermakna dia akan menjaga juga hukum Allah yang lain. Tetapi sekiranya dia tidak mengerjakan solat, dia juga berkemungkinan meninggalkan amalan-amalan Islam yang lain".


*saya juga masih belajar dan bermujahadah kerana saya juga seorang pendosa*

categories: , | edit post

0 comments

FOCUS ON ME

FOCUS ON ME
Allahumma habbib ‘abdaka haza ila ‘ibadikal mukminin wahabbib ilal mukminin
“Ya Allah,jadikanlah hambaMU ini dicintai pada hati orang yang beriman,dan jadikanlah mereka menyintai orang yang beriman”

TOPBLOG

Carta Top Blog Muslimah -- Hanan.com.my

Recent Comments

Recent Comments Widget

Followers

Network Blog

Twitter Followers

Kata-Kata Ulama'

Kata Fathi Yakan dalam membincangkan tentang perjalanan dakwah dan jihad:Jalan ini adalah jalan yang takkan sanggup dilalui oleh mereka yang takutkan kesempitan rezeki & masa depan. Jalan yang takkan sanggup dilalui oleh mereka yang mementingkan hawa nafsu. Tidak sanggup dilalui oleh mereka yang semput dada dan tiada kekuatan. Sesungguhnya jalan ini takkan sanggup dilalui dengan tabah & tetap pendirian, kecuali oleh orang mukmin yang sentiasa bergantung pada Allah. Tak mampu dilalui dengan tabah, kecuali oleh jiwa yang sentiasa menggantungkan & mengharapkan sesuatu kepada Allah

NIZA's Schedule

HARI BERLALU

Bulan / Moon

Popular Posts

Step in here

Zikir Terapi Diri